Friday, March 18, 2022

Essä om existentialism

Essä om existentialism



Absurditet är ett filosofiskt perspektiv som kan uppstå som ett resultat av en mycket upprepad tillvaro enligt Camus åsikt. Omtanke och respekt för individen ska vara ett inslag i skolan. Hon älskade den där gulliga upptäcktsresanden. Skepticism definieras som en skola för filosofiskt tänkande där en person tvivlar uppsats om existentialism en annan persons eller grupps övertygelser. Den bör koncentrera sig på fakta och "grunderna", träna eleverna att tala, skriva, läsa och tänka klart och rationellt, uppsats om existentialism.





Topp 10 liknande ämnen



Läs denna uppsats för att lära dig om existentialism. Efter att ha läst denna uppsats kommer du att lära dig om: 1. Introduktion till Existentialism 2. Existentialismens grunder 3. Utbildningskonsekvenser 4. Läroplan 5, uppsats om existentialism. Demokratiska ideal 6, uppsats om existentialism. Kritisk uppskattning. En modern och distinkt filosofi, existentialismen ledde en reaktionär rörelse mot den dåvarande industriella tidsålderns opersonliga synsätt, scientism, positivism, metoder för traditionell västerländsk filosofi och alla mass- och totalitära rörelser. Med andra ord, denna filosofi sätter en hög premie på mannen som är centrum för attraktion uppsats om existentialism. Dessutom står existentialismen som en reaktion mot abstraktioner, rationaliseringar och universaliteter som grumlade det västra himlavalvet.


I grunden är det en attityd och en syn som snarare betonar den mänskliga existensen uppsats om existentialism man i det abstrakta. Det tvingar människan att vara medveten om sin existens i dess väsentliga frihet. Den hävdar att existens föregår essens i stället för essens föregår existens - en referensram för uppsats om existentialism filosoferna ända från Platon ner till Descartes. Det är ett försök att på ett konkret och tydligt sätt tränga in i den mänskliga tillvarons innersta kärna. Kärnan i denna filosofi är människan gentemot det moderna avancerade teknologiska samhället behäftat med en uppsjö av problem och kriser. Marcel ser det som en filosofi att agera som rådgivare i kris.


De ledande exponenterna för existentialismen är Søren Kierkegaarda, danska filosofen Martin Heidegger uppsats om existentialism Karl Jaspers, tyska filosofer, Gabriel Marcel och Jean u1 Sartre, franska filosofer och en mängd andra som Schelling, Nietsche, Pascal, Hussrell, etc. Existentialism lägger tonvikt på människans existens först - den inre, omedelbara upplevelsen av självmedvetenhet. Existens hänvisar till något som ges här och nu - tillståndet att vara verkligt inom rum och tid. Det antyder inte vad en sak är snarare att den är. Vilken sak är vi kallar dess väsen; att det är kallar vi dess existens. Vidare kommer tillvaron först, sedan definierar han sig själv eller bestämmer sitt väsen. Sartre förklarar det som att människan först och främst existerar, dyker upp, dyker upp på scenen och först efteråt definierar sig själv.


Människan är inget annat än vad hon gör själv. Därför, man, uppsats om existentialism, istället för att vänta på att inse vad som ges till honom, bör han uppfatta sig själv som en fri, ansvarsfull, vår och strävan att bli. Som sådan, uppsats om existentialism, essensen är ett resultat av denna tillblivelseprocess. Existentialister tror alltså uppsats om existentialism verkligheten är ett tillstånd av tillblivelse och individen ensam skapar värden. Det går emot alla försök att ignorera det unika i hans subjektiva upplevelse. Sanning eller värde avslöjas i den subjektiva upplevelsen av att leva. Människan upplever sanningen inom sig.


Sålunda är subjektiv medvetenhet enheten för existentialistisk filosofi. Den kastar bort allt som hämmar och kväver denna personlighetsutveckling. Frihet är väsentlig, för den gör mänsklig existens möjlig. Enligt existentialister är människan inte bara fri utan hon är dömd att vara fri. Begreppet frihet uppmuntrar mannen att ta till sig medel för att förverkliga sig själv på ett ansvarsfullt sätt. Varje handling av människan bör överensstämma med normen för ansvar. Självförverkligande gör att en mans liv blir fritt från ångest och gör honom till en upplyst. Existentialister stöder därför att ge lämpliga möjligheter till självförverkligande från sitt inre liv. Handling, enligt existentialister, är den enda verklighet som innebär frihet, för frihet går förlorad när man blir sysslolös och orörlig.


Som sådan gör handlingen det möjligt för människan att leva framgångsrikt och adekvat i samhället. För existentiella filosofer, uppsats om existentialism, människan i universum är inte komplett. Han håller på att bli den som står emot dåligt väder på vägen till att bli komplett människa. Han är inte ensam i universum. Han är kopplad till andra män; han kommunicerar med andra. Därför kan han inte leva i ensamhet och i ett tillstånd av anarki. Han är en man bland män och en kvinna bland kvinnor. Enligt existentialismen kännetecknar tillfälliga omständigheter uppsats om existentialism livet från vaggan till graven.


Denna händelse kännetecknas av upplevelser av rädsla, fasa, ångest, ensamhet, förvirring, osäkerhet, osäkerhet, ångest, frustration, skuld och slutligen begränsad av döden. Existentialister, uppsats om existentialism, påpeka därför att människan är den enda varelsen i universum som vet att hon någon gång kommer att dö. Därför genomsyras hans existens hela livet av rädsla, ångest och rädsla, uppsats om existentialism. Han kan inte överskrida denna situation. Han måste vara beredd att möta och leva med ångest, rädsla, ångest, fasa och rädsla. Han måste lära sig att älska döden. Existentialister tror att sinnet är källan till all kunskap.


Lösningen kommer genom sinneskonflikter såväl som genom ångest, ångest och äventyr till okända territorier. Existentialister tror inte på absoluta värden, för de uppsats om existentialism efter tidens melodi. De uppstår ur mäns och kvinnors fritt valda handlingar. Värderingar genereras av mäns och kvinnors fria beslut. Därför skapas värden – konstgjorda, inte färdiga. Existentialismen förutsätter tron ​​att människan inte kan acceptera det färdiga existensbegrepp som påtvingats henne. Han är en fri agent som kan forma sitt eget liv och välja sitt eget öde. Vi kan alltså inte behandla människan som maskin; först dra en spak, sedan en annan och förvänta dig förutsägbara resultat.


Enligt existentialister, uppsats om existentialism, i en vidare mening är det som hjälper en individ att inse det bästa, att han är kapabel till och uppsats om existentialism fakta om hans existens, att resolut och modigt möta kategorierna av denna fakta eller beredskapsrädsla, ångest, ångest och rädsla och slutligen förbereda honom att möta döden med njutning. Alltså skollivet till skillnad från Rousseau, uppsats om existentialism, Frobel, Pestalozzi och Montessori behöver inte vara en plats för glädje och lycka utan behöver genomsyras av rädsla, ångest och rädsla. Genom att kritisera de rådande begreppen utbildning, som utbildning för ett fullständigt liv, för livet, för frihet och lycka, presenterar existentialister en uppsats om existentialism begreppet utbildning-utbildning för döden.


Som sådan bör utbildning förbereda barn att möta döden med glädje som Sokrates i antikens Grekland. Dessutom bör de förberedas av skolan att dö för främjandet av länge omhuldade, beprövade värderingar. Han måste få barnet att känna att det har besegrat döden. Existentialister tror att varje individ är unik och utbildning måste tillgodose de individuella skillnaderna, uppsats om existentialism. Därför är målet med utbildning att göra det möjligt för varje individ att utveckla sina unika egenskaper, att utnyttja sina möjligheter och odla sina individualiteter. Existentialister vill att utbildning hjälper en uppsats om existentialism att vara en komplett människa i sin naturliga miljö. För utvecklingen av en fullständig människa är frihet det väsentliga kravet.


Enligt existentialister, ett av de viktigaste målen för utbildning uppsats om existentialism att bli en mänsklig person som en som lever och fattar beslut om vad han ska göra och vara. Eftersom val bestämmer fullkomlighet och lycka, bör utbildning träna människan att göra bättre val. Därför syftar utbildning till att lära honom att leva ett gott liv med dess ädla skyldigheter och toppmöte. Det är en övertygelse hos existentialisterna att människan är fri av naturen. Utbildning måste göra eleven medveten om de oändliga möjligheterna med sin frihet, som är autentisk och det ansvar han måste bära i sitt liv.


Målet bör vara att föreslå människan alla möjliga sätt och medel för att bevara människans frihet även om den friheten leder henne till ångest och rädsla. Enligt existentialister, uppsats om existentialism, Målet med utbildningen bör vara att utveckla en skala av högsta värden som överensstämmer med hans frihet. Eleven måste utveckla ett engagemang för dessa värderingar och agera för dem, uppsats om existentialism. Existentialister tror inte på att föreskriva en stel kursplan. Barnet måste välja sin egen läroplan efter sina behov, förmågor, ambitioner, intressen och livslägen. Läroplanen bör hjälpa individen att tillfredsställa omedelbara sociala, politiska, ekonomiska och en mängd andra problem och yttersta behov. Den bör utformas på ett sådant sätt att den ger alla slags upplevelser som utgör hans liv.


Följande ämnen ingår dock i existentielisternas läroplansram:. Existensialister lägger stor vikt vid humanistiska studier snarare än vetenskapliga ämnen, eftersom det är genom humaniora som människan kommer i kontakt med mänskligt lidande, ångest, ångest och död. Humaniora hjälper människan att hålla sig nära sig själv. Existentialister föredrar att inkludera konst och litteratur inklusive poesi, drama och romaner i sin läroplansram. Existentialister vill inkludera samhällsvetenskaper för att inskärpa moralisk skyldighet och för att känna till individens förhållande till en grupp. Eftersom vetenskap är objektiv bör den inte undervisas opersonligt och med specialisering.


Det utvecklar i dem en medvetenhet om döden. De ska ges moralisk utbildning för att berika livet. Existentialister säger att undervisningsmetoderna måste utveckla de kreativa förmågorna uppsats om existentialism barn. Existentialister favoriserar det sokratiska uppsats om existentialism att undervisning som Sokratisk metod är personlig, intim och förklarande. Essä om existentialism Metod uppmuntrar fria och orädda ifrågasättanden och är förlitad på dialog och direkt kommunikation. Existentialister föredrar starkt inlärning genom att göra-metoden. Existentialister förkastar gruppmetoden, för i gruppdynamik är gruppbeslutens överlägsenhet över individuella beslut framträdande. I den finns chansen att förlora individualiteten och det fria valet.





uppsats om könsdiskriminering i Indien



I Myten om Sisyfos återberättar han historien om den grekiska myten. Sisyfos tvingas tillbringa evigheten med att rulla en sten uppför ett berg och den rullar tillbaka ner varje gång. Trots den skenbara meningslösheten i denna strävan, finner han mening i sitt liv Burnham och Papandreopoulus Burnham, D. Internet Encyclopedia of Philosophy. Vi accepterar provpapper från studenter via inlämningsformuläret. Om den här uppsatsen tillhör dig och du inte längre vill att vi ska visa den kan du göra anspråk på den så tar vi bort den. Fyll bara i formuläret för begäran om borttagning med alla nödvändiga detaljer, såsom sidplats och viss verifiering av att du är en sann ägare.


Observera att vi inte kan garantera att ogrundade anspråk kommer att uppfyllas. Obs: det här exemplet tillhandahålls av en student som du, använd det endast som en vägledning. ID Prenumerera på WowEssays Premium och få tillgång till över 1 MILJON högkvalitativa nedladdningsbara prover. FÅ TILLGÅNG NU. E-post för lösenordsåterställning har skickats till e-post. HIRE WRITER PREMIUM DATABAS Logga in. ATHYR skribent PREMIUM DATABAS. Typ av papper. Uppsatsämnen. Pedagogiska verktyg. Vilka vi är Kontakta oss Våra författare Honor Code WowEssays Recensioner Blogg Våra tjänster. BESTÄLL PAPPER SÅ HÄR. Premiumprovdatabas Få tillgång till över 1 MILJON prover med WowEssays Premium!


LÄS MER. Referenser Burnham, D. Albert Camus. Citera denna sida Välj citera format: APA MLA Harvard Vancouver Chicago ASA IEEE AMA. Åtkomst 07 januari Existentialism Essay Exempel. November Åtkomst 7 januari, Hämtad 7 januari, com, nov Gratis uppsatsexempel - WowEssays. Publicerad 14 nov, Dela med vänner med:. Begäran om borttagning. BEGÄR BORTTAGNING. Färdiga uppsatser: Den här uppsatsen är skapad av en författare med ID Om du vill att din uppsats ska vara: Väl undersökt, faktagranskad och korrekt Original, färsk, baserad på aktuella data Välskriven och oklanderligt formaterad. Anställ denna författare. Varje person har sin egen syn på existentialism och visar den på olika sätt. En existentialist på jakt efter sin mening med livet för att avsluta meningslös tillvaro.


I The Continuum Companion to Existentialism uppträdde Joseph, Reynolds och Woodward, följt av The Cambridge Companion to Existentialism. Existentialism och dess aspekter Det finns många filosofier som människor använder i sina liv. En del av tankesätten är kopplade till några framstående personer. Det finns idealism, naturalism, experimentalism och existentialism bland andra. Denna uppsats utforskar existentialismen, som har postulerats av bland andra Sartre. Blogg på WordPress. Hembloggflöde.


För utvecklingen av en fullständig människa är frihet det väsentliga kravet. Enligt existentialister är ett av utbildningens viktigaste mål att bli en mänsklig person som en som lever och fattar beslut om vad han ska göra och vara. Eftersom val bestämmer fullkomlighet och lycka, bör utbildning träna människan att göra bättre val. Därför syftar utbildning till att lära honom att leva ett gott liv med dess ädla skyldigheter och toppmöte. Det är en övertygelse hos existentialisterna att människan är fri av naturen. Utbildning måste göra eleven medveten om de oändliga möjligheterna med sin frihet, som är autentisk och det ansvar han måste bära i sitt liv.


Målet bör vara att föreslå människan alla möjliga sätt och medel för att bevara människans frihet även om den friheten leder henne till ångest och rädsla. Enligt existentialister bör målet med utbildning vara att utveckla en skala av högsta värden som överensstämmer med hans frihet. Eleven måste utveckla ett engagemang för dessa värderingar och agera för dem. Existentialister tror inte på att föreskriva en stel kursplan. Barnet måste välja sin egen läroplan efter sina behov, förmågor, ambitioner, intressen och livslägen. Läroplanen bör hjälpa individen att tillfredsställa omedelbara sociala, politiska, ekonomiska och en mängd andra problem och yttersta behov. Den bör utformas på ett sådant sätt att den ger alla slags upplevelser som utgör hans liv.


Följande ämnen ingår dock i existentielisternas läroplansram:. Existensialister lägger stor vikt vid humanistiska studier snarare än vetenskapliga ämnen, eftersom det är genom humaniora som människan kommer i kontakt med mänskligt lidande, ångest, ångest och död. Humaniora hjälper människan att hålla sig nära sig själv. Existentialister föredrar att inkludera konst och litteratur inklusive poesi, drama och romaner i sin läroplansram. Existentialister vill inkludera samhällsvetenskaper för att inskärpa moralisk skyldighet och för att känna till individens förhållande till en grupp.


Eftersom vetenskap är objektiv bör den inte undervisas opersonligt och med specialisering. Det utvecklar i dem en medvetenhet om döden. De ska ges moralisk utbildning för att berika livet. Existentialister säger att undervisningsmetoderna måste utveckla de kreativa förmågorna hos barn. Existentialister föredrar den sokratiska inställningen till undervisning eftersom den sokratiska metoden är personlig, intim och förklarande. Socratic Method uppmuntrar fria och orädda ifrågasättanden och är förlitad på dialog och direkt kommunikation. Existentialister föredrar starkt inlärning genom att göra-metoden. Existentialister förkastar gruppmetoden, för i gruppdynamik är gruppbeslutens överlägsenhet över individuella beslut framträdande.


I den finns chansen att förlora individualiteten och det fria valet. Existentialister ogillar all form av mekanisering eftersom det leder till att den personliga kontakten mellan lärare och lärare minskar. Existentialister förespråkar personlig läsning, som de säger, det ger eleverna autentisk frihet att inspirera deras uppfinningsrikedom. Han underlättar utvecklingen av kreativitet genom att tillhandahålla nödvändigt material. Han måste säkra en positiv relation mellan sig själv och sina elever. Han måste behandla sina barn som fria individer och sympatisera med deras upproriska natur. Han får inte påtvinga barn något. Han måste få sina barn att tänka på livets problem. Medan läraren i pragmatism förblir i bakgrunden mestadels som observatör eller guide, initierar läraren i existentialism utbildningshandlingen och påverkar sina elevers liv genom sitt eget liv.


Läraren är mycket aktiv och välkomnar utmaningar till sina idéer från eleverna. Så han är i förgrunden och är cynosure. Denna relation till sina elever är inte tillåtande utan disciplinerad. Kneller kommentarer,. Existentialismen tror på demokrati och bekräftar att demokratiska ideal bör genomsyra hela atmosfären i skolan. Omtanke och respekt för individen ska vara ett inslag i skolan. Barn och unga kommer att värdera skillnad och förändring och också att ta del av den ömsesidiga respekten för arbetets värde och människans kreativitet. Skolan bör innehålla självstyre, elevers deltagande i planeringsprocessen och uppmuntran till en fri atmosfär.


Mekanisering och opersonlighet bör motverkas i skolan. Kort sagt, demokratiska ideal råder över skolan – läroplan, metod, elever, disciplin och lärare. Existentialismen har kommit i stark och skarp kritik från ett antal filosofer. Det är en existensfilosofi där vi, mellan två ingenting, parentetiskt ges liv och världen, som inte är ett liv eller världen utan en hägring av fenomen som möts i en rysning av ångest, där det mest upphöjda ordet om befrielsen ligger i insikten om att hägringen är en hägring av ingenting.


Ytterligare kritiker hävdar att de utbildningsmetoder som tillämpas inom existentialismen verkar vara opraktiska, antiintellektuella och otillämpliga i ett industrisamhälle. Det är omöjligt att organisera ett sådant program, för det kan orsaka kaos och förvirring, och konflikter och motsägelser. Vissa kritiker säger att det kräver mycket tid och ansträngningar från lärarens sida att utveckla personlig relation och träförståelse med varje elev. Dessutom skulle det lämna lite tid för akademiska funktioner. Ytterligare kritiker hävdar att vissa begrepp inom existentialismen ännu inte är klara.


Så, hur kan vi bygga upp ett ambitiöst utbildningsprogram? Trots ovanstående kritik mot existentialismen har den en främsta förtjänst. I existentialismen genomsyrar en anda av humanism - kärnan i denna filosofi. Sammanfattningsvis, om man säkert kan dra slutsatsen att existentialism är en form av filosofi som är enastående bland filosofernas konstellation. Denna filosofi växer fortfarande och den är i ett nytillstånd. Så det är ett misstag att dra en slutsats att det är en fullfjädrad filosofi.

No comments:

Post a Comment