Monday, December 20, 2021

Uppsats om identitet och tillhörighet

Uppsats om identitet och tillhörighet



Nyckeln här är inte religion, utan företagskapitalism och traumatisk ekonomisk förändring. Uppsats om identitet och tillhörighet tillhöra är att passa in eller vara rätt placerad i en angiven position eller miljö. Antingen att assimilera eller dissimilera är det existentiella tillstånd som ex-kolonier utsätts för. Baudrillard stör det binära som Changez verkar vara mest angelägen om att göra och gör det, identitet och tillhörighet uppsats, kanske avslöjar en annan grundkälla för en existerande konflikt: Men det fjärde världskriget är någon annanstans. Genom att klicka på Skicka mig provet godkänner du villkoren för vår tjänst. Tillhör: Birmingham Royal Ballet och Billy Elliot.





Introduktion



Grunden för denna forskningsartikel är Edward Saids, Fanon och Homi Bhabbas postkoloniala teorier. Syftet är att enkelt och sardoniskt ifrågasätta den mänskliga kostnaden för att bygga ett imperium, dessutom diskuteras hur människorna i en totalt främmande kultur står inför identitet och tillhörighet uppsats olika kulturella problem, dilemman såväl som motsättningar som hotar deras identitet. Identiteten förutsätts vara stabil, medan den, som den här romanen indikerar, är i riskzonen på grund av de kulturella konflikter som leder till att identitet och etnicitet utsätts för förändring till förmån för hegemonin. Dessutom återspeglar det författarens klagomål för terroristetiketten som tillskrivs muslimer, i termer av globalisering som stöds av hegemonin och tolkas som essentialism.


Beställ anpassad uppsats Identitet och tillhörighet med gratis plagiatrapport. Nyckelord: globalisering, identitet, postkolonial, binära oppositioner, annanhet, hegemoni, hybriditet och etnicitet. Postkolonialismen handlar om efterdyningarna av kolonialismen. Det handlar om den mödosamma kampen för att vara självständig. Samhället förtrycks inte längre; de är oberoende, fria att vara sig själva igen. De ställs med andra ord inför identitetsrelaterade val. Med andra ord möter sådana nationer svåra beslut att fatta. Antingen att assimilera eller dissimilera är det existentiella tillstånd som ex-kolonier utsätts för.


En sådan fråga ställer ex-kolonierna inför en olöst situation. Assimilering och anpassning av kulturella metoder, korsbefruktning av kulturer, kan ses som positivt, berikande och dynamiskt, identitet och tillhörighet uppsats, såväl som förtryckande. Mycket antropologi inom detta område visar hur identiteter har uppfunnits, återuppfunnits och formats för politiska och andra syften, utifrån olika historiska och kulturella erfarenheter. Andra studier har upprepade gånger visat att identiteter drivs av motsägelser och inte ska förstås som sömlöst förenade omfattande kulturella enheter, därför omöjliga att gå tillbaka till den ursprungliga.


Identiteter är skyldiga sin bildande och position i samhället till funktionen av sociala, ekonomiska, kulturella och politiska krafter som är oskiljaktiga från de krafter som skapar och upprätthåller socioekonomiska grupper. I denna identitet och tillhörighet uppsats, snarare än att vara opponerade, har identitetspolitik och klasspolitik, även om de är åtskilda, potentialen att vara allierade aktörer i en gemensam politisk process. Dessutom har Orienten hjälpt till att definiera Europa eller Väst som dess kontrasterande bild, idé, personlighetsupplevelse. Ändå är inget av denna Orient bara fantasifullt, identitet och tillhörighet uppsats. Orienten är en integrerad del av den europeiska materiella civilisationen och kulturen. idéer, kulturer och historier kan inte på allvar förstås eller studeras utan deras kraft, eller mer exakt deras konfigurationer av identitet och tillhörighet uppsats, också studeras.


Said, pp och identitet och tillhörighet uppsats Bhabha, p, Den motvillige fundamentalisten är i linje med ovan nämnda åsikter. Det verkar som att han är den levande förkroppsligandet av den amerikanska drömmen som har slitit oändliga timmar för dessa möjligheter och har en ljus, ogränsad framtid. Avslutningsvis är man osäker på om denna samtalspartner faktiskt är en CIA-mördare som skickats till Pakistan för att avsluta Changez. Denna intervention sätter lättnad på de sätt på vilka väst inte nödvändigtvis ser sin egen ekonomiska verksamhet tillräckligt kritiskt.


The Reluctant Fundamentalist är berättelsen om en man som blir förvånad över intensiteten i sina reaktioner när han uppfattar ett hot mot sin kulturella identitet. Dessa analogier kommer att utnyttja hans djupt rotade rädslor: rädslan för att bidra till rikedomsgenereringen av det mäktigaste imperiet i världen, även medan hans eget land tynar i fattigdom och han känner sig som en främling vid varje på varandra följande besök i Lahore. Och ändå blir denna unge man, som säkert någon gång skulle ha tänkt på sig själv som en världsmedborgare, obegränsad av trånga husmurar, långsamt defensiv om sin identitet. Tidigt har han redan blivit besviken av små saker: att se sina kollegor skiljas åt med stora summor pengar till exempel, påminner honom om fattigdomen i hans land, och på en affärsresa till Manila blir han förtvivlad över att upptäcka att även denna östliga stad är så mycket rikare än Lahore: jag kände mig som en distanslöpare som tror att han inte mår så dåligt tills han kastar en blick över axeln och ser att killen som lapar honom inte är ledaren i flocken utan en av efterslänningarna.


Och även om boken slutar på en tvetydig ton, och vägrar att avslöja i vilken utsträckning Changez har bytt ut en fundamentalism mot en annan, förstår vi hur en oöverstiglig klyfta, en atmosfär av ömsesidig misstro, kan skapas mellan kulturer. Med andra ord, Bhabha hävdar att kulturella identiteter inte kan tillskrivas på förhand givna, irreducerbara, skriptade, historiska kulturella egenskaper som definierar etnicitetskonventionerna. Inte heller kan "kolonisator" och "koloniserad" ses som separata enheter som definierar sig själva oberoende. Istället Bhabha identitet och tillhörighet uppsats att förhandlingen av kulturell identitet involverar ett ständigt gränssnitt och utbyte av kulturella föreställningar som i sin tur producerar ett ömsesidigt och föränderligt erkännande eller representation av kulturell skillnad.


Som Bhabha hävdar är detta "liminala" utrymme en "hybrid" plats som bevittnar produktionen - snarare än bara reflektionen - av kulturell mening:. Ah, jag ser att jag har skrämt dig. Bli inte rädd av mitt skägg: jag är en älskare av Amerika. Det som utmärker The Reluctant Fundamentalist är dess monologform. Changez relaterar sin berättelse till en amerikan som kanske inte är CIA och Changez kan vara terrorist eller inte. Dualiteten som denna text åberopar speglas genom den möjligen radikalisering Changez genomgår och förlusten av sinne som drabbar Erica. I slutet av denna enastående kraftfulla berättelse lämnas varje karaktär hängande utanför metaforiska och bokstavliga klippor eller efter att ha gått över dem att man påminns om att detta helt enkelt inte är en berättelse om uppgång och fall, utan handlar om händelser som hände efter fallet. , för att falla är bara början på en historia, identitet och tillhörighet uppsats.


Studiet av identitet är i de flesta fall förknippat med att överväga förändringar i omständigheterna eller en persons personlighet. Kolonier går igenom många förändringar under hela sin existens. Deras tro och seder fungerar smidigt i ett fungerande samhälle. Kolonialismen förändrar allt. I nästan alla fall av kolonialism tvingas den större maktens normer, övertygelser och kulturella värderingar på alla infödda kolonier. De infödda har inget annat val än att acceptera dessa nya sätt att leva. Nybyggarnas teknologi är mer avancerad och de skulle lätt kunna utplåna alla infödda som vägrar att anpassa sig till den nya kulturen.


Det är här utarmningen av deras kultur börjar, identitet och tillhörighet uppsats. Infödingarna slutar utöva sin religion. Uppsats om identitet och tillhörighet de flesta fall konverterar de till kristendomen, främst för att den tvingas på dem. För att kommunicera med kolonisatörerna eller nybyggarna börjar de prata nybyggarnas språk. Snart nog är deras egna förlorade. Efter så många år av kolonialism blir de infödda lika sina kolonisatörer. Kolonisatörerna kontrollerar utbildningenidentitet och tillhörighet uppsats, därför kontrollerar de tankarna och idéerna som absorberas av ungdomen.


Inföddas barn absorberar den nya kulturen och idéerna i unga år. På grund av detta går den ursprungliga kulturen förlorad i nya generationer. Kolonisatören är en brutal kraft som förtrycker de infödda. I kampen mot detta förtryck kämpas självständighet och en kultur som nästan glömts bort eftersöks återigen. Vad är kvar av identitet och tillhörighet uppsats ursprunglig kultur? Representationen av dessa ojämna och ofta hybrida, polyglotta, multivalenta kulturella platser återvunna eller upptäckta koloniserade kulturer som söker efter identitet och mening i ett komplext och delvis främmande förflutet kanske inte liknar representationerna av borgerlig kultur i västerländsk konst, ideologiskt formad som västerländsk. konst är att representera sina egna sanningar det vill säga, identitet och tillhörighet uppsats, vägledande fiktioner om sig själv.


För att citera Homi Bhabha om den komplexa frågan om representation och mening från hans artikel i Greenblatt och Gun's Redrawing the Boundaries: Culture as a strategy of survival is both transnational and translational. Det är transnationellt eftersom samtida ostkoloniala diskurser har sina rötter i specifika historier om kulturell förflyttning, oavsett om de är mellangången mellan slaveri och indrag, resan ut ur det civiliserande uppdraget, den svåra inkvarteringen av tredje världens migration till väst efter andra världskriget , eller handel med ekonomiska och politiska flyktingar inom och utanför tredje världen. Kultur är translationell eftersom sådana rumsliga förflyttningshistorier – nu åtföljda av globala medieteknologiers territoriella ambitioner – gör frågan om hur kultur betyder, eller vad som betecknas av kultur, till en ganska identitet och tillhörighet uppsats problem.


Det blir avgörande att skilja mellan symbolernas sken och liknelse över olika kulturella upplevelser - litteratur, konst, musikritual, liv, död - och den sociala specificiteten hos var och en av dessa meningsproduktioner när de cirkulerar som tecken inom specifika kontextuella platser och sociala värdesystem. Den transnationella dimensionen av kulturell transformation - migration, diaspora, förflyttning, omlokalisering - gör processen för kulturell översättning till en komplex form av betydelse. identitet och tillhörighet uppsats naturligt förenande diskurs om nationsmänniskor eller autentisk folktradition, dessa inbäddade myter om kulturs särart, kan inte lätt refereras, identitet och tillhörighet uppsats.


Den stora, men oroande, fördelen med denna position är att den gör dig alltmer medveten om kulturens konstruktion och traditionens uppfinning. Romanen föreställer sig möjligheten att fundamentalism har många skepnader, både religiöst grundade och sekulära. Frågorna den sålunda framkallar är i sig några av de mest värdefulla delarna i de aktuella frågorna relaterade till internationell säkerhet. Baudrillard stör det binära som Changez tycks vara mest angelägen om att påstå och avslöjar därigenom kanske en annan grundkälla för en existerande konflikt: Men det fjärde världskriget är någon annanstans. Det är det som hemsöker all världsordning, all hegemonisk dominans. Om islam dominerade världen, identitet och tillhörighet uppsats, terrorism skulle resa sig mot islam.


Det är själva världen som står emot globaliseringen. Född i Pakistan, utbildad vid Princeton och för närvarande den hetaste nya medarbetaren på ett New York-företag som specialiserat sig på hänsynslösa bedömningar av krisdrabbade företag som är föremål för övertagande, känner Changez igen sig i beskrivningen. Jag var en modern janitsjare", konstaterar han, identitet och tillhörighet uppsats, "en tjänare till det amerikanska imperiet vid en tidpunkt då det invaderade ett land med släktskap till min där, identitet och tillhörighet uppsats och allmänt återupplivad möter han en amerikan på en restaurang i Old Anarkali-distriktet och knapphåls honom med sin livshistoria. Den rikaste instansen av det senare är i vägen identitet och tillhörighet uppsats leker med själva idén om fundamentalismen. Av titeln, och från den allt mer spända atmosfären som uppstår mellan Changez och hans amerikanska lyssnare, är förväntningarna att Changez går mot avslöjandet att han har gått, dock "motvilligt", hela vägen identitet och tillhörighet uppsats till den mörka sidan av islamisk fundamentalism, och är möjligen, även när han talar, rchestrerar någon Daniel Pearl-liknande avrättning av sin kanske bokstavligen fångna publik.


Men i en identitet och tillhörighet uppsats - utan tvekan för snyggt – omvändning, det visar sig att den verkliga fundamentalismen det handlar om här är den amerikanska kapitalismen, särskilt den som praktiserats av Changez tidigare arbetsgivare, Underwood Samson, vars motto, när de gör sin skoningslösa del för globaliseringen, är "Fokus på identitet och tillhörighet uppsats. Den undergrävda förväntningen tvingar en mycket effektivt att ompröva sina förutfattade meningar om sådana ord och deras betydelser, och en poäng är vederbörligen poängsatt för relativism. Changez sammanfattar till exempel ömkligt upplevelsen av varje lycklig Manhattan-transplantation när han förklarar: "Jag var, på fyra och ett halvt år, aldrig amerikan; jag var omedelbart en New Yorker.


För att vara rättvis är allegorin inte så smidigt påträngande som den får den att låta, men den har en styvande effekt på berättelsen och flyttar den från det dramatiska till det essäistiska. Det är ingen stor överraskning att höra Changez släppa sitt slingrande självföraktande sätt mot slutet, till förmån för något mer fingerviftande polemiskt: jag hade alltid förbittrat det sätt på vilket Amerika uppförde sig i världen; ert lands ständiga inblandning i andras angelägenheter var olidlig, identitet och tillhörighet uppsats. Vietnam, Korea, Taiwansundet I själva verket är assimilering en process som förutsätter motsägelser.


Filippinerna vi arbetade med verkade se upp till mina amerikanska kollegor och accepterade dem nästan instinktivt som medlemmar av officersklassen för global business - och jag ville ha min del av identitet och tillhörighet uppsats respekt också. Jag tittade på honom - på hans ljusa hår och ljusa ögon och framför allt hans omedvetna fördjupning i detaljerna i vårt arbete - och tänkte, du är så främmande. Boken börjar när Changez accepterar ett jobb på ett värderingsföretag och inleder ett förhållande med en amerikansk tjej som heter Erica. Under berättelsen inträffar och den indiska pakistanska konflikten uppstår. Changez ser USA:s globala roll som en av egenintresse och han känner att han lämnar bakom sig sin naturliga kultur och identitet. The Reluctant Fundamentalist fördjupar sig inte mycket i religiös fundamentalism, och går inte heller in på några detaljer om kritik av USA:s utrikespolitik.


Den fokuserar kring Changez inre kamp, ​​hans förhållande till Erica, hans förhållande till hans arbete och hans fortsatta önskan om upplösning i sin identitetskänsla. En typisk privilegierad amerikansk tjej, Erica är annorlunda genom att hon har drabbats av en tragedi och inte kan dra sig ur den tillräckligt för att låta Changez komma in i sitt liv. Amerika, fångat i sitt eget förflutna och kämpar med sin egen nostalgi, kan inte acceptera Changez. Detta föranleder en djupare undersökning av hans identitet, hans lojalitet och hans förhållande till Amerika. Paralleller antyds mellan muslimska länder och de dömda anställda i de företag som Changez utvärderar.





university of miami ansökan uppsats



Identiteten förutsätts vara stabil, medan den, som den här romanen indikerar, är i riskzonen på grund av de kulturella konflikter som leder till att identitet och etnicitet utsätts för förändring till förmån för hegemonin. Dessutom återspeglar det författarens klagomål för terroristetiketten som tillskrivs muslimer, i termer av globalisering, stödd av hegemonin och tolkad som essentialism. Beställ anpassad uppsats Identitet och tillhörighet med gratis plagiatrapport. Nyckelord: globalisering, identitet, postkolonial, binära oppositioner, annanhet, hegemoni, hybriditet och etnicitet.


Postkolonialismen handlar om efterdyningarna av kolonialismen. Det handlar om den mödosamma kampen för att vara självständig. Samhället förtrycks inte längre; de är oberoende, fria att vara sig själva igen. De ställs med andra ord inför identitetsrelaterade val. Med andra ord möter sådana nationer svåra beslut att fatta. Antingen att assimilera eller dissimilera är det existentiella tillstånd som ex-kolonier utsätts för. En sådan fråga ställer ex-kolonierna inför en olöst situation. Assimilering och anpassning av kulturella metoder, korsbefruktning av kulturer, kan ses som positivt, berikande och dynamiskt, såväl som förtryckande.


Mycket antropologi inom detta område visar hur identiteter har uppfunnits, återuppfunnits och formats för politiska och andra syften, utifrån olika historiska och kulturella erfarenheter. Andra studier har upprepade gånger visat att identiteter drivs av motsägelser och inte ska förstås som sömlöst förenade omfattande kulturella enheter, därför omöjliga att gå tillbaka till den ursprungliga. Identiteter är skyldiga sin bildande och position i samhället till funktionen av sociala, ekonomiska, kulturella och politiska krafter som är oskiljaktiga från de krafter som skapar och upprätthåller socioekonomiska grupper.


I detta synsätt, snarare än att vara motståndare, har identitetspolitik och klasspolitik, även om de är åtskilda, potentialen att vara allierade aktörer i en gemensam politisk process. Dessutom har Orienten hjälpt till att definiera Europa eller Väst som dess kontrasterande bild, idé, personlighet, erfarenhet. Ändå är inget av denna Orient bara fantasifullt. Orienten är en integrerad del av den europeiska materiella civilisationen och kulturen. idéer, kulturer och historier kan inte på allvar förstås eller studeras utan att deras kraft, eller mer exakt deras maktkonfigurationer, också studeras.


Said, pp och Bhabha, s. Den motvillige fundamentalisten är i linje med ovan nämnda åsikter. Det verkar som att han är den levande förkroppsligandet av den amerikanska drömmen, som har slitit oändliga timmar för dessa möjligheter och har en ljus, obegränsad framtid. Avslutningsvis är man osäker på om denna samtalspartner faktiskt är en CIA-mördare som skickats till Pakistan för att avsluta Changez. Denna intervention sätter lättnad på de sätt på vilka väst inte nödvändigtvis ser sin egen ekonomiska verksamhet tillräckligt kritiskt. The Reluctant Fundamentalist är berättelsen om en man som blir förvånad över intensiteten i sina reaktioner när han uppfattar ett hot mot sin kulturella identitet.


Dessa analogier kommer att utnyttja hans djupt rotade rädslor: rädslan för att bidra till rikedomsgenereringen av det mäktigaste imperiet i världen, även medan hans eget land tynar i fattigdom och han känner sig som en främling vid varje på varandra följande besök i Lahore. Och ändå blir denna unge man, som säkert någon gång skulle ha tänkt på sig själv som en världsmedborgare, obegränsad av trånga husmurar, långsamt defensiv om sin identitet. Tidigt har han redan blivit besviken av små saker: att se sina kollegor skiljas åt med stora summor pengar, till exempel, påminner honom om fattigdomen i hans land, och på en affärsresa till Manila blir han förtvivlad över att upptäcka att även denna östliga staden är så mycket rikare än Lahore: jag kände mig som en distanslöpare som tror att han inte mår så dåligt tills han kastar en blick över axeln och ser att karln som lapar honom inte är ledaren i flocken utan en av efterslänningarna.


Och även om boken slutar på en tvetydig ton, och vägrar att avslöja i vilken utsträckning Changez har bytt ut en fundamentalism mot en annan, förstår vi hur en oöverstiglig klyfta, en atmosfär av ömsesidig misstro, kan skapas mellan kulturer. Med andra ord, Bhabha hävdar att kulturella identiteter inte kan tillskrivas på förhand givna, irreducerbara, skriptade, historiska kulturella egenskaper som definierar etnicitetskonventionerna. Inte heller kan "kolonisator" och "koloniserad" ses som separata enheter som definierar sig själva oberoende. Istället föreslår Bhabha att förhandlingen om kulturell identitet involverar det kontinuerliga gränssnittet och utbytet av kulturella föreställningar som i sin tur producerar ett ömsesidigt och föränderligt erkännande eller representation av kulturell skillnad.


Som Bhabha hävdar är detta "liminala" utrymme en "hybrid" plats som bevittnar produktionen - snarare än bara reflektionen - av kulturell mening:. Ah, jag ser att jag har skrämt dig. Bli inte rädd av mitt skägg: jag är en älskare av Amerika. Det som utmärker The Reluctant Fundamentalist är dess monologform. Changez relaterar sin berättelse till en amerikan som kanske inte är CIA och Changez kan vara terrorist eller inte. Dualiteten som denna text åberopar speglas genom den möjligen radikalisering Changez genomgår och förlusten av sinne som drabbar Erica. I slutet av denna enastående kraftfulla berättelse lämnas varje karaktär hängande utanför metaforiska och bokstavliga klippor eller efter att ha gått över dem att man påminns om att detta helt enkelt inte är en berättelse om uppgång och fall, utan handlar om händelser som hände efter fallet. , för att falla är bara början på en historia.


Studiet av identitet är i de flesta fall förknippat med att överväga förändringar i omständigheterna eller en persons personlighet. Kolonier går igenom många förändringar under hela sin existens. Deras tro och seder fungerar smidigt i ett fungerande samhälle. Kolonialismen förändrar allt. I nästan alla fall av kolonialism tvingas den större maktens normer, övertygelser och kulturella värderingar på alla infödda kolonier. De infödda har inget annat val än att acceptera dessa nya sätt att leva. Nybyggarnas teknologi är mer avancerad och de skulle lätt kunna utplåna alla infödda som vägrar att anpassa sig till den nya kulturen. Det är här utarmningen av deras kultur börjar. Infödingarna slutar utöva sin religion. I de flesta fall konverterar de till kristendomen, främst för att den tvingas på dem.


För att kommunicera med kolonisatörerna eller nybyggarna börjar de prata nybyggarnas språk. Snart nog är deras egna förlorade. Efter så många år av kolonialism blir de infödda lika sina kolonisatörer. Kolonisatörerna kontrollerar utbildningen, därför kontrollerar de tankarna och idéerna som absorberas av ungdomarna. Inföddas barn absorberar den nya kulturen och idéerna i unga år. På grund av detta går den ursprungliga kulturen förlorad i nya generationer. Kolonisatören är en brutal kraft som förtrycker de infödda.


I kampen mot detta förtryck kämpas självständighet och en kultur som nästan glömts bort eftersöks återigen. Det som finns kvar av den ursprungliga kulturen? Representationen av dessa ojämna och ofta hybrida, polyglotta, multivalenta kulturella platser återvunna eller upptäckta koloniserade kulturer som söker efter identitet och mening i ett komplext och delvis främmande förflutet kanske inte liknar representationerna av borgerlig kultur i västerländsk konst, ideologiskt formad som västerländsk. konst är att representera sina egna sanningar, det vill säga vägledande fiktioner om sig själv. För att citera Homi Bhabha om den komplexa frågan om representation och mening från hans artikel i Greenblatt och Gun's Redrawing the Boundaries: Culture as a strategy of survival is both transnational and translational.


Det är transnationellt eftersom samtida ostkoloniala diskurser har sina rötter i specifika historier om kulturell förflyttning, oavsett om de är mellangången mellan slaveri och indrag, resan ut ur det civiliserande uppdraget, den svåra inkvarteringen av tredje världens migration till väst efter andra världskriget , eller handel med ekonomiska och politiska flyktingar inom och utanför tredje världen. Kultur är translationell eftersom sådana rumsliga förflyttningshistorier – nu åtföljda av globala medieteknologiers territoriella ambitioner – gör frågan om hur kultur betyder, eller vad som betecknas av kultur, till en ganska komplex fråga. Det blir avgörande att skilja mellan symbolernas sken och liknelse över olika kulturella upplevelser - litteratur, konst, musik, ritual, liv, död - och den sociala specificiteten hos var och en av dessa meningsproduktioner när de cirkulerar som tecken inom specifika kontextuella platser och sociala system av värde.


Den transnationella dimensionen av kulturell transformation - migration, diaspora, förflyttning, omlokalisering - gör processen för kulturell översättning till en komplex form av betydelse. den naturaliserade, förenande diskursen om nation, folk eller autentisk folktradition, dessa inbäddade myter om kulturs särart, kan inte lätt refereras. Den stora, men oroande, fördelen med denna position är att den gör dig alltmer medveten om kulturens konstruktion och traditionens uppfinning. Romanen föreställer sig möjligheten att fundamentalism har många skepnader, både religiöst grundade och sekulära.


Frågorna den sålunda framkallar är i sig några av de mest värdefulla delarna i de aktuella frågorna relaterade till internationell säkerhet. Baudrillard stör det binära som Changez tycks vara mest angelägen om att påstå och avslöjar därigenom kanske en annan grundkälla för en existerande konflikt: Men det fjärde världskriget är någon annanstans. Det är det som hemsöker all världsordning, all hegemonisk dominans. Om islam dominerade världen skulle terrorism resa sig mot islam. Det är själva världen som står emot globaliseringen. Född i Pakistan, utbildad vid Princeton och för närvarande den hetaste nya medarbetaren på ett New York-företag som specialiserat sig på hänsynslösa bedömningar av krisdrabbade företag som är föremål för övertagande, känner Changez igen sig i beskrivningen.


Jag var en modern janitsjare", konstaterar han, "en tjänare till det amerikanska imperiet vid en tidpunkt då det invaderade ett land med släktskap till mitt. Där träffar han, skäggig och allmänt återuppväxt, en amerikan på en restaurang i Gamla Anarkali-distriktet, och knapphål honom med sin livshistoria. Det rikaste exemplet på det sistnämnda är hur det leker med själva fundamentalismens idé. Av titeln, och från den allt mer spända atmosfären som uppstår mellan Changez och hans amerikanska lyssnare, är förväntningarna att Changez går mot avslöjandet att han har gått, hur "motvilligt än" än är, hela vägen över till den mörka sidan av islamisk fundamentalism. och är möjligen, även när han talar, rchestrerar någon Daniel Pearl-liknande avrättning av sin kanske bokstavligen fångna publik.


Men i en snygg – utan tvekan för snygg – omsvängning visar det sig att den verkliga fundamentalismen som det handlar om här är den amerikanska kapitalismen, särskilt den som praktiseras av Changez tidigare arbetsgivare, Underwood Samson, vars motto, när de gör sin skoningslösa del för globaliseringen, är "Fokusera på grunderna". Den undergrävda förväntningen tvingar en mycket effektivt att ompröva sina förutfattade meningar om sådana ord och deras betydelser, och en poäng är vederbörligen poängsatt för relativism. Changez sammanfattar till exempel ömkligt upplevelsen av varje lycklig Manhattan-transplantation när han förklarar: "Jag var, på fyra och ett halvt år, aldrig amerikan; jag var omedelbart en New Yorker.


För att vara rättvis är allegorin inte så smidigt påträngande som den får den att låta, men den har en styvande effekt på berättelsen och flyttar den från det dramatiska till det essäistiska. Det är ingen stor överraskning att höra Changez släppa sitt slingrande självföraktande sätt mot slutet, till förmån för något mer fingerviftande polemiskt: jag hade alltid förbittrat det sätt på vilket Amerika uppförde sig i världen; ert lands ständiga inblandning i andras angelägenheter var olidlig. Vietnam, Korea, Taiwansundet I själva verket är assimilering en process som förutsätter motsägelser.


Filippinerna vi arbetade med verkade se upp till mina amerikanska kollegor och accepterade dem nästan instinktivt som medlemmar av officersklassen för global business - och jag ville också ha min del av den respekten. Jag tittade på honom - på hans ljusa hår och ljusa ögon och framför allt hans omedvetna fördjupning i detaljerna i vårt arbete - och tänkte, du är så främmande. Boken börjar när Changez accepterar ett jobb på ett värderingsföretag och inleder ett förhållande med en amerikansk tjej som heter Erica. Under berättelsen inträffar och den indiska pakistanska konflikten uppstår. Changez ser USA:s globala roll som en av egenintresse och han känner att han lämnar bakom sig sin naturliga kultur och identitet.


The Reluctant Fundamentalist fördjupar sig inte mycket i religiös fundamentalism, och går inte heller in på några detaljer om kritik av USA:s utrikespolitik. Den fokuserar kring Changez inre kamp, ​​hans förhållande till Erica, hans förhållande till hans arbete och hans fortsatta önskan om upplösning i sin identitetskänsla. En typisk privilegierad amerikansk tjej, Erica är annorlunda genom att hon har drabbats av en tragedi och inte kan dra sig ur den tillräckligt för att låta Changez komma in i sitt liv. Amerika, fångat i sitt eget förflutna och kämpar med sin egen nostalgi, kan inte acceptera Changez. Detta föranleder en djupare undersökning av hans identitet, hans lojalitet och hans förhållande till Amerika.


Paralleller antyds mellan muslimska länder och de dömda anställda i de företag som Changez utvärderar. Nyckeln här är inte religion, utan företagskapitalism och traumatisk ekonomisk förändring. Så här: Jag hade alltid tänkt på Amerika som en nation som såg framåt; för första gången slogs jag av dess beslutsamhet att se tillbaka. Att bo i New York var plötsligt som att leva i en film om andra världskriget; Jag, en utlänning, kom på mig själv med att stirra ut på en uppsättning som inte borde ses i Technicolor utan i kornigt svart och vitt. Vad dina landsmän längtade efter var oklart för mig - en tid av obestridd dominans? I filmen Gattaca visar kulturen inom Gattaca Corporation tydligt den mänskliga tendensen till stereotyper.


Bedömare diskriminerar nya sökande med oönskad genetik snarare än att testa varje person individuellt för att fastställa deras förmåga. Genetik ger dem en förutfattad uppfattning om hur människor kommer att prestera och människor avvisas eller accepteras därefter. Ett specifikt exempel på stereotyper i filmen är när den faktiska mördaren av uppdragsledaren utesluts som misstänkt på grund av sin genetik. Detta skulle tyda på att idén om urval av människor med ideal genetik och beroende av detta för människors beteende kan vara en viktig orsak till stereotypisering, inte bara ett resultat av det.


Implikationerna som detta har för chefer i organisationer är att de måste vara medvetna om sina stereotyper och se till att detta inte påverkar deras beslut eller får dem att diskriminera i onödan när de har att göra med människor. De relationer vi har med andra är de största faktorerna som utgör vår identitet och förändrar vilka vi är och hur andra ser på oss. De som omger oss kan påverka vår identitet. Vi spelar olika roller i de relationer vi har, oavsett om det är med vår familj, våra grannar eller med våra vänner. Relationer odlas utifrån liknande intressen och gemensamma tankar och inom varje relation växer en identitet som liknar dem som vi spenderar vår tid med och det är detta som ger oss en känsla av tillhörighet.


Hon växer upp med de värderingar som hennes mormor visar. Identitet kan både påverkas av, och påverka, det arbete vi gör, vår utbildning, ekonomiska och klassmässiga status, bilen vi kör, hemmet vi bor i och kläderna vi bär. Identitet bestäms också av perspektiv. Vår självbild kan vara helt annorlunda än hur vi ses av en kollega, partner, vän, barn eller förälder som alla har sin egen uppfattningslins genom vilken de ser oss. Hälften av våra identiteter är idag helt baserade på vad vi ser i media. Även om våra namn, kulturer och religioner bestäms på ett annat sätt, bestämmer mainstream media alla avsevärt vår klädsel, beteende, hobbyer och intressen. Det vi ser i tidningar och på tv dikterar hur vi sköter våra liv.


Vi vill alltid ha det som är trendigt och det som är nytt, eftersom media säger till oss att vi vill ha det. Detta både förstör individualismen och påverkar vår identitet. Hur samhället ser på sociala klasser påverkas också av media. Före andra världskriget var samhället övervägande faderligt. Kvinnor sågs till stor del som underlägsna och var främst bundna till en inhemsk roll. Men när kriget tog slut ägde en stor feministisk revolution rum. Feministiska rörelser på radio och tv tillät människor att se dessa nya idéer och förändra hur de såg på kvinnor. En ny identitet för kvinnor skapades, att kvinnor inte längre var bundna till hemmet, utan kunde ha jobb och arbeta precis som män skulle.


Därmed skapade media en ny identitet. Identitet är en stor aspekt av vilka vi är som människor. Det är personligheten som skapar oss som individer. Vi är uppfostrade att lära oss vilka vi är och vi känner igen oss i våra olikheter. Vår identitet består av många källor. Vänner, familj, kamrater och våra egna egenskaper är faktorer av vår karaktär som utgör en känsla av vår identitet. Identitet är en kombination av hur vi ser oss själva, vad vi gör av oss själva och, viktigare, hur andra ser på oss, vare sig det är rätt eller fel. Uttalande av förklaring Jag valde att skriva i en expository stil, med användning av konventioner för format och stil i en traditionell uppsats.


Detta gör att jag kan uttrycka mina idéer i en logisk ordning samtidigt som jag antar en sofistikerad ton. Mitt stycke ska läsas av VCE-studenter som är bekanta med ämnet och texterna, Unpolished Gem och Gattaca. Eftersom de är bekanta med begreppen jag diskuterar, tänker jag att läsarna ska lämna med en större förståelse och uppskattning av idéerna i mitt skrivna stycke. Uppsats om identitet och tillhörighet. com, 6 dec., Öppnad 7 januari, com , dec

No comments:

Post a Comment